Yritys Norjassa

Yritys Norjaan – kokonainen ratkaisu

Yrityksen perustaminen Norjaan on yksinkertaista, sillä lakiasiaintiimimme huolehtii kaikista asiakirjoista koko toimenpiteen ajan. Tarjoamme laajan valikoiman yrityspalveluja, jotka on räätälöity tarpeidesi perusteella. Voimme tarjota sinulle avaimet käteen -ratkaisun ja kaikki tukipalvelut.

Miten tuemme yritystoimintasi aloittamista Norjaan:

Uuden yrityksen rekisteröinti ja uudet valmiit yritykset Norjassa – kokonainen palvelu

ALV- ja verorekisterihakemukset, mukaan lukien jatkuva kirjanpito ja raportointi

Virtuaalitoimisto paikallisella osoitteella, rekisteröity edustaja ja paikallisen edustajan palvelu, pankkituki

Eniten aikaa ja kustannuksia säästävä tapa rekisteröidä yritys Norjassa on ostaa uusi pöytälaatikkoyhtiö, koska perustamisprosessi voi olla haaste ulkomaisille asukkaille erilaisten piilovaatimusten vuoksi (esimerkiksi osakepääoma). Useimmiten ulkomailla asuvat välttävät byrokratian ostamalla uuden räätälöidyn pöytälaatikkoyhtiön, sillä olemme jo huolehtineet kaikista vaatimuksista. Avustamme kuitenkin tarvittaessa myös uusien yritysten kanssa. Autamme sinua valitsemaan parhaan lähestymistavan tavoitteidesi mukaan. Norjalaisen yrityksen perustamishinnat alkavat 2 280 eurosta. Lisätietoja sekä konsultaation ja yksityiskohtaisen tarjouksen saat ottamalla meihin yhteyttä» 

Yritys Norjassa

Yritys Norjaan

Meidän avulla on perustettu satoja yrityksiä Norjaan. Tarjoamme etäasettelua ilman käyntia paikan päällä, mikä on aika- ja kustannustehokkaampi ratkaisu. Hinnat yrityksen perustamiselle Norjassa ovat 2 280 eurosta alkaen.

Hinnat alkaen 2 280 euroa
Etäkäyttöönotto 5–10 päivässä
Uusia yrityksiä saatavilla
Saatavilla ALV-aktiivisia yrityksiä
ALV- ja verorekisteröintituki

Rajavastuuyhtiö Norjassa

Yleisin yritysmuoto Norjassa on osakeyhtiö (Aksjeselskaper tai AS ), sillä sen osakkeenomistajilla ei ole henkilökohtaista vastuuta yhtiön velvoitteista. Uudet osakepöytälaatikkoyhtiömme rekisteröidään kaupparekisteriin aktiivisella rekisteröintinumerolla ilman aiempaa toimintaa. Kaikilla norjalaisilla pöytälaatikkoyhtiöillä on puhtaan taseen täysi takuu sekä täysosakepääomaa ennakkorekisteröitynä 30 000 Norjan kruunua, jolloin tarvetta sijoittaa osakepääomaa ei ole. Tuemme myös uusia yrityksiä ja sivutoimipisteiden perustamista ulkomaisille yrityksille. Meillä on virallisen valtuutetun kirjanpitäjän sertifikaatti, joten voimme tarjota tukea kaikissa yrityspalveluissa. EU:n/ETA-alueiden ulkopuolisten hallituksen jäsenten lukumäärää ja kansalaisuutta on rajoitettu.

Norjalaisen yrityksen perustaminen voidaan toteuttaa toimistossamme Oslossa, etänä meille myönnetyn valtakirjan (Power Of Attorney [PoA]) avulla tai sopimalla tapaaminen jollekin toimistollemme. Valmistelemme oikeudelliset asiakirjat kokonaisuudessaan ja lähetämme kaikki hakemukset puolestasi . Tarvitsemme sinulta vain perustiedot asiakirjojen täyttämistä ja lähettämistä varten. Tuemme myös tarvittavien rekisteröintien (esimerkiksi D-numero/paikallinen tunnuskoodi) hankkimisessa valtion viranomaisilta. Kun kaupparekisteri on käsitellyt kaikki muutokset, välitämme sinulle kaikki oikeudelliset asiakirjat. Kaupparekisterin tietokannan päivittäminen uusien osakkeenomistajien, hallituksen jäsenten ja yritystietojen mukaiseksi kestää yleensä 5–10 työpäivää.

Mitkä ovat vaiheet?

1. vaihe: Ota yhteyttä saadaksesi neuvoja
Kerro meille tavoitteistasi, niin ehdotamme sinulle parasta ratkaisua. Alustava konsultaatio ja yksityiskohtainen hintatarjous on maksuton.

2. vaihe: Me hoidamme kaiken
Keräämme sinulta tarvittavat tiedot, valmistelemme kaikki asiakirjat ja toimitamme ne sinulle vahvistusta varten. Tarjoamme täyden etäpalvelun.

3. vaihe: Aloita liiketoiminta Norjassa
Huolehdimme kaikista hakemuksista ja järjestämme tarvittavat yrityspalvelut. Ilmoitamme sinulle, kun prosessi saatetaan päätökseen ja kun yrityksesi Norjassa on valmis liiketoimintaan.

Yrityspalvelut Norjassa

Tarjoamme Norjassa täyden valikoiman yrityspalveluja, joita ovat muun muassa oikeudelliset ja verotukselliset neuvontapalvelut, virtuaalitoimistot, kirjanpito ja pankkitilien avaamisen tuki. Hallintarekisteröinti- ja välittäjäpalvelut pyynnöstä.

Virtuaalitoimistopalvelumme on joustava ratkaisu yrityksille, jotka eivät tarvitse fyysistä toimistoa Norjassa. Virallista osoitettamme Oslossa käytetään kaupparekisteriin rekisteröitymiseen ja yrityksen hallinnollisena osoitteena postin vastaanottamiseen. Yrityksellesi lähetetyt postit välitetään sinulle sähköpostitse (skannattu kopio) tai tavallisella postilla pyynnöstä. Voimme myös perustaa yrityksellesi yksittäisiä paikallisia puhelin- ja faksinumeroita sekä paikallisen verkkotunnuksen hosting-palveluineen.

Kirjanpito-osastomme voi hoitaa kaiken norjalaisen yrityksen kirjanpidon sekä neuvoa rahoitus- ja verokysymyksissä. Kirjanpidon kuukausikustannukset määräytyvät yrityksen profiilin, esimerkiksi tapahtumien lukumäärän ja palkanlaskennan, mukaan. Voimme myös toimittaa alv-rekisteröintilomakkeen ja avustaa sen täyttämisessä. Tilinpäätös on toimitettava vuosittain, kun taas alv-ilmoitukset ja sosiaaliveroilmoitukset on toimitettava kuukausittain. Meillä on virallisen tilintarkastajan asema Norjassa.

Työskentelemme useiden pankkien kanssa (esimerkiksi Danske Bank) varmistaaksemme, että yrityksesi pankkitili Norjassa avautuu mahdollisimman nopeasti. Jotta tilin voi avata, hallituksen jäsenen on oltava tapaamisessa läsnä ensimmäisessä hakemusvaiheessa. Maksukortti ja verkkopankin turvatunnukset saadaan toisessa vaiheessa. Tiimimme jäsen voidaan nimetä vastaanottamaan nämä puolestasi, minkä jälkeen ne toimitetaan sinulle. Vaatimustenmukaisuutta käsittelevä tiimimme neuvoo parhaan pankin valinnassa yrityksellesi ja antaa tukea koko tilinavaamisprosessin ajan.

Myös täysin toimivan yrityspankkitilin, jolla on oma IBAN-tilinumero ja VISA-maksukortti, avaaminen yrityksellesi Ruotsissa on mahdollista etänä Internetin välityksellä. Tätä vaihtoehtoa käsitellään tietokeskuksessamme: Verkkopankkitili (IBAN-tilinumero) ja maksukortti

D-numero on numero, joka voidaan antaa ulkomaalaisille, joilla ei ole norjalaista kansallista henkilötunnusta (fødselsnummer) mutta jotka tarvitsevat sitä tunnistautumiseen Norjan viranomaisten kanssa asioidessaan. Sitä tarvitaan yrityksen perustamiseen ja muihin julkisiin palveluihin. Meillä on tarvittavat valtuutukset D-numeron hakemiseen puolestasi etänä.

Jos yrityksen liikevaihto Norjassa ylittää 5 miljoonaa Norjan kruunua, yhtiössä on tehtävä tilintarkastus seuraavalla tilikaudella. Ulkomaisilla yhtiöillä, jotka ovat velvollisia tekemään kirjanpitoa Norjan kirjanpitolain mukaisesti, on oltava virallinen norjalainen tilintarkastaja (rekisteröity tai viranomaisen laillistama virallinen tilintarkastaja). Meillä on tämä lupa.

Verotuksen perusteet Norjassa

Olemme listanneet Norjan tärkeimmät yritysverotuksen avainkohdat. Jos tarvitset tarkempia verotukseen liittyviä kysymyksiä, ota meihin yhteyttä ja kysy neuvoa maakohtaisesta veroasiantuntijamme

Norja perii 22 %:n yhteisöveron kaikista maailmanlaajuisista tuloista. Veropohja on liikevoiton, tappion ja rahoitustuottojen sekä nettovoittojen summa vähennettynä verovähennyksillä. Yhteisövero maksetaan kahdessa erässä tulovuotta seuraavana vuonna.

Ulkomailla asuvilta osakkeenomistajilta peritään yleensä 25 %:n lähdevero osingoista Norjassa, mutta todellisuudessa perittävä lähdevero voi olla pienempi tai lähdeverosta voidaan vapauttaa kokonaan sovellettavan tuloverosopimuksen mukaisesti. Yritysten EU:n ja ETAn alueella toimivat osakkeenomistajat on yleensä vapautettu kokonaan osinkojen lähdeverosta kotimaisen tytäryhtiövapautuksen nojalla (vaikka heihin sovelletaan varallisuusvaatimusta ja vertailukelpoisuuskriteeriä).

Viime aikoihin saakka Norjan verohallinto käytti yksinkertaistettua menettelyä, jossa osakkeenomistaja ja valtuutetut saivat osinkonsa pienemmällä verokannalla tai jopa ilman lähdeveroa, kunhan osinkoa maksavalla yhtiöllä oli tiedot osakkeenomistajan henkilöllisyydestä ja verotuksellisesta asemasta. Nykyään sääntöjä on tiukennettu, ja kaikkien ulkomaisten osakkeenomistajien on dokumentoitava henkilöllisyytensä ja verotuksellisen asemansa saadakseen oikeuden alennettuun lähdeveroon (tai vapautuksen).

Norja perii 25 %:n arvonlisäveron useimmista tavaroista ja palveluista. Tiettyihin kulttuuri- ja urheilutoimintoihin ja liikennepalveluihin sovelletaan 12 %:n alennettua verokantaa, elintarvikkeiden ja juomien osalta 15 %:n alennettua verokantaa ja raakaan kalaan 11,11 %:n alennettua verokantaa. Arvonlisäveron rekisteröintikynnys on 50 000 Norjan kruunua.

Työnantajan osuus on eriytetty alueellisesti ja vaihtelee 0–14,1 %:n välillä bruttotuloista. Lisäksi on pakollinen työeläke, jonka työnantaja maksaa ja jonka vähimmäismäärä on 2 % bruttotuloista. Norjassa ei ole määriteltyä minimipalkkaa, mutta palkat perustuvat työnantajien ja ammattiliittojen/työntekijöiden välisiin työehtosopimuksiin.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Alla olemme sisällyttäneet usein kysyttyjä kysymyksiä yrityksen perustamisesta ja yrityspalveluista Norjassa ja asianmukaiset vastaukset.

Mitä asiakirjoja tarvitaan?

Jotta voidaan rekisteröidä ja käsitellä tilauksesi pyydämme teiltä passin skannauksen, kotiosoitteen (jossa esimerkki sähköpalvelun tms laskusta) ja yhteystiedot.

Kuinka kauan se vie?

Yrityksen asennuksen käsittely kaupallisessa rekisterissä kestää yleensä 5-10 työpäivää. Käsittelyajat riippuvat rekisterin työmäärästä. D-numero sovellukselle ja julkaisemiselle voi kulua vielä 2–4 viikkoa migraation toimiston viranomaisten työmäärästä riippuen.

Pitääkö minun tulla Norjaan?

Yrityksen perustamismenettelyt voidaan suorittaa täysin etänä ja eikä vaati matkustamista Norjaan.

Entä jos en ole kotoisin EU: sta?

Norjan kaupallisessa säännöstössä asetetaan vaatimus, että yhdellä hallintoneuvoston jäsenellä on asuinpaikka Euroopan talousalueella, tai vähintään 50% johtokunnasta on oltava ETA: n alueella asuvia. Meillä on ratkaisuja ETA: n ulkopuolisille asukkaille, ota yhteyttä saadaksesi lisätietoja.

Paljonko se maksaa?

Uusien yhtiöiden perustamisen ja uusien hyllyyritysten hinnat alkavat 2280 eurosta. Projektisi lopullinen hinta riippuu tarvittavista lisäpalveluista, kuten paikallisen toimiston osoite, rekisteröidyn edustajan palvelu tai muut palvelut. Myös vuotuiset kustannukset riippuvat tilattuista palveluista. Myös vuosikustannukset riippuvat vaadittujen palvelujen luettelosta. Tarjoamme pyynnöstäsi yksityiskohtaisen hinnoittlun projektillesi.

 

Tarvitsenko rekisteröidyn toimipaikan osoitteen?

Paikallinen osoite on pakollinen jokaiselle norjalaiselle yritykselle. Virallinen osoite näkyy kaupparekisterissä ja kirjeet yritykselle lähetetään tähän osoitteeseen. Tarjoamme palveluna virtuaalisen rekisteröidyn toimipaikan osoitteen ja välitämme skannattuina kopioina vastaanotetut postitukset sähköpostiisi.

Voinko valita yrityksen nimen?

Kyllä, voit valita yrityksen toiminimen. Se riippuu saatavuudesta rekisterissä. Rekisterille toimitetaan yleensä 3 toiminimivaihtoehtoa, ja rekisteri antaa lopullisen vahvistuksen yhdestä. Voit tarkistaa nimen saatavuuden täältä: Brønnøysundregistrene

Kuinka voin avata pankkitilin?

Norjassa on paljon kansainvälisistä ja paikallisista pankeista, ja pankkijärjestelmät ovat edistyneitä, mutta pankkitilin avaaminen voi olla haastavaa ja vie aikaa. Pankkitiliä ei ole mahdollista avata välityspalvelulla tai valtakirjalla, pankkitapaaminen vaaditaan. Nopean käynnistyksen ratkaisuna on kuitenkin mahdollista avata myös fintech-pankki Euroopan Unionissa, joka voidaan tehdä verkossa ilman vierailua ja jatkaa avaamista myöhemmin paikallisen perinteisen pankin kanssa Norjassa.

Entä raportointivaatimukset?

Koosta riippumatta, norjalaisen osakeyhtiö on jätettävä tilinpäätöksensä kaupparekisteri kerran vuodessa. Pienet yritykset on vapautettu vaatimuksesta nimittää tilintarkastajan. ALV-ilmoitukset ja sosiaaliveroilmoitukset on toimitettava neljännesvuosittain. Kirjanpitoosastamme voi hoitaa kaikki raportointivaatimukset puolestasi.

Kuinka rekisteröityä arvonlisäveroon?

Tuemme ALV-rekisteröinnin ja kaikkien muiden tarvittavien verorekisterien valmistelua ja jättämistä puolestasi.

Kuinka aloitan?

Ensimmäisessä vaiheessa ilmoita meille yrityksesi perustamisen tavoitteista Norjassa. Toisessa vaiheessa ehdotamme parasta ratkaisua askel askeleelta yleisnäkymällä ja yksityiskohtaisella hinnalla yrityksen perustamiseen Norjassa. Kolmannessa vaiheessa huolehdimme kaikista juridisista asiakirjoista ja sovelluksista.

Oletko kiinnostunut aloittamaan liiketoiminnan Norjassa?

Yrityksen perustamista koskeviin kysymyksiin Norjassa vastataan nopeasti ottamalla meihin yhteyttä alla olevan yhteyslomakkeen kautta. Jos haluat saada nopean yleiskatsauksen projektisi menettelytavoista ja hinnoittelusta, pyydämme lähettämään alustavia tietoja esimerkiksi siitä, kuinka monta osallistujaa tulee olemaan yrityksen rakenteessa ja minkä maan edustajia heillä on. Maajohtajamme vastaa pian asiaan liittyvien lisätietojen avulla, mukaan lukien yksityiskohtaiset menettelytavat, ajoitus ja hinnoittelua koskevat erittelyt.

    Yhteystiedot

    Toimistomme Norjassa sijaitsee Oslon keskustassa. Ota yhteyttä pääkonttoriin puhelimitse tai sähköpostitse, niin järjestämme sinulle tapaamisen maajohtajamme kanssa.

    Soita pääkonttorillemme: +358.923.165.500

    Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@maxcorp.fi